Lathyrus odoratus

Geschreven 21 januari 2012

Het werken in de tuin staat op een laag pitje. De fruitbomen zijn gesnoeid en hier en daar heb ik wat takken geruimd, maar voor de rest is het afwachten of er nog winter komt.

Op het terras staan al sinds de herfst twee plastic kasjes. Ik heb geen zin om ruimte te verliezen aan een glazen kas! Daarom kocht ik afgelopen voorjaar bij een grote supermarktketen ( ik noem geen namen) deze twee kasjes. In het voorjaar worden ze afgebroken. Dan geniet ik weer van mijn terras.

In de kasjes is het nu al heerlijk toeven. Het is er droog en soms als het lekker weer is ga ik er op mijn klapstoel in zitten.
Er is volop gelegenheid om wat te zaaien. In wc rolletjes heb ik bv. Lathyrus gezaaid. Dit doe ik elk jaar al in november. Ze zijn mooi opgekomen. Het voordeel is dat ze dan al vroeg bloeien. Meestal in juni als ik mijn open tuindagen heb.

Verleden jaar heb ik op de Chelsea flowershow in Engeland een mooie selectie Lathyrus gekocht bij Eagle Sweet Peas. Een beroemde kweker van Lathyrus. Het was moeilijk kiezen tussen al die beauty’s. Het liefst had ik ze allemaal meegenomen, maar de ruimte om ze te laten bloeien….Die ontbreekt. Uiteindelijk kocht ik een stuk of wat verschillende kleuren; ik kon mijn hebberigheid beheersen!

In de pluktuin heb ik ze in de volle grond gezaaid. Het is natuurlijk afwachten hoeveel er op komen. Maar ik heb de zaailingen in de kas, de reserve kandidaten!

Het enige wat ik nu nog moet bedenken is een vijftal leuke klimrekken voor de Lathyrus. Ach, ik heb nog vier maanden voor een origineel idee!

Voor open tuindagen zie: 

                                  romantischerozentuin.nl



Lathyrus odoratus op de Chelsea flowershow

Lathyrus zaailingen in mijn kasje

Reacties