Dahlia’s ouderwets of hip?


Dahlia’s hadden voor mij een stoffig imago. Was dat niet iets van vroeger? Ik moest mijn mening herzien toen ik afgelopen najaar oog in oog stond met een bont boeket dahlia’s. Al die kleuren, daar werd ik vrolijk van! Ik besloot er wat aan te schaffen.

Van het voorjaar bestelde ik een doos vol dahlia’s. Verschillende soorten, bloemvormen en kleuren. Sommige hadden interessante namen zoals, Gipsy Night of Happy Single Kiss (Zijn het mannen zijn die zulke namen verzinnen?)

Eind februari heb ik de dahlia’s opgepot en in mijn plastic kasje gezet. Elke dag ging ik kijken of er al iets boven de grond kwam. Een volslagen zinloze actie. Niets gebeurde! Pas in april, toen de dagen wat meer gingen lengen, kwamen de blaadjes boven. In mei kregen de dahlia’s nog een nachtvorstje voor de kiezen. Het blad werd geel, maar het liep gelukkig goed af.

Nu staan de dahlia’s buiten in potten te wachten tot ze definitief geplant worden. Ik ben ondertussen in hevig gevecht met de slakken die de aanval hebben geopend. Maar ik ben vastbesloten om van hen te winnen.

Voor de pluktuin heb ik de vrolijke kleuren uitgekozen: geel, rozerood, paars en donkerrood. Nu de klaprozen zijn uitgebloeid, gaan de dahlia’s op dat plekje de volle grond in.

Dahlia’s in modekleuren, dat is toch hip?

Aan de andere kant, kan het ook zijn dat ik zelf een beetje ouderwets ga worden!

Voor open tuindagen zie: 


                          romantischerozentuin.nl


Dahlia in modekleuren

Dahlia Gipsy Night

Dahlia Lagoon