Wat hangt er in mijn roos?


Gisteren liep ik langs mijn ouderwetse roos ‘Great Maidens Blush’. Opeens viel mijn oog op een vreemd aangroeisel. Wat was dat nou weer? Het leek wel of er een tamme kastanje aan groeide. Even surfen op het internet. Het bleek een mosbal.

Wat was er gebeurd dat ik niet had opgemerkt? Een galwesp had van het voorjaar eitjes in een rozenknop gelegd. Daarna had het beestje er een stofje ingespoten. De roos reageerde op dit stofje en maakte deze prachtige vergroeiing.

Het ziet er bijzonder uit. De mosbol is nu ongeveer zo groot als een tennisbal. Volgens de kenners is de buitenkant wel zacht, maar van binnen is de kern keihard. Daarin zitten de larven van de galwesp. Het is allemaal heel onschuldig. De roos heeft er gelukkig geen schade van.

Dat stemt me gerust. Zwartgallig hoef ik er dus niet van deze galwesp te worden! 

Voor open tuindagen zie: 

                         romantischerozentuin.nl


Ouderwetse roos Great Maidens Blush.

Mosroos aan rozenstruik.
 

Reacties