Vorst, alarmbellen rinkelen.


Er is vorst aangekondigd op het journaal. Walcheren, waar wij wonen, is omringt door (relatief) warm zeewater. Daardoor is het nooit zo koud als in de rest van het land. Maar toch, met de strenge vorstperiode van 2012 nog vers in het geheugen ben ik meteen in actie gekomen.

Allereerst heb de Hyacinten naar de schuur gebracht. Ze kunnen niet zo goed tegen vorst. Onder een oude jas wachten ze op betere tijden.

De mooie planten van Euphorbia amygdaloides “Redbud” waren verleden jaar helemaal bevroren. Ze staan op de hoek van de schuur. Daar waait 's winters de koude oosten wind langs. Ik heb plastic containers over de planten gezet om hen te beschermen.

Wat moet er nog meer? De olijf natuurlijk. Deze krijgt een dikke jas van vliesdoek. Ik hoop maar dat de blaadjes er niet allemaal afvallen zoals verleden jaar! De twijfelachtig winterharde Romneya staat tegen het huis. Lekker In de zon en uit de wind. Verleden jaar heeft hij het overleefd. Maar die moet ook worden toegedekt met vliesdoek.

De bloembollen die in mijn plastic tuinkasjes in potten staan, heb ik allemaal afgedekt. Kranten, vliesdoek, alles kan ik gebruiken. Het ziet er idioot uit. Niet alles gaat in vliesdoek. De terracotta potten met botanische tulpen en Lathyrus vernus krijgen een dikke laag eikenblad. Ook dat isoleert.

Ik bekijk mijn werkzaamheden. Mijn tuin lijkt wel op een project van de kunstenaar Christo!

Voor open tuindagen zie: 

                                         romantischerozentuin.nl

 
Romneya tegen het huis

Dezelfde Romneya nu ingepakt


Plastic containers beschermen Euphorbia tegen de koude oosten wind


Potten met botanische tulpen afgedekt met eikenblad
 

Reacties