Delphinium, riddersporen. Verdwenen?



Riddersporen kunnen zomaar zijn verdwenen na de winter. Ik heb er ook lang mee getobd. Maar na 25 jaar tuinieren, weet ik nu wat er bij mij altijd mis ging.

Riddersporen komen namelijk al heel vroeg boven de grond. In sommige jaren zie ik ze al in januari opkomen. Nu is er voor een slak niets lekkerder dan een sappige, verse scheut Delphinium. Hap, hap, hap.

In één nacht kunnen de Delphinium scheuten allemaal zijn opgegeten. Delphiniums herstellen wel van deze vraataanval, maar als de volgende nieuwe scheut ook door een slak wordt opgegeten is het natuurlijk snel gedaan met deze blauwe droomplanten. Dan denk je 's zomers: waar zijn mijn Delphiniums gebleven? Wie weet in de maag van een slak!

Vanaf januari kijk ik of er al iets boven de grond komt. Dit jaar zag ik de scheuten pas begin maart. Meteen pakte ik enkele plastic container potjes. De vierkanten hebben mijn voorkeur, die waaien niet zo snel weg. In de potjes doe ik slakkenkorrels (Escar-Go) en leg er eentje bij elke plant.

Natuurlijk moet ik wel op blijven letten dat er steeds genoeg korrels in het potje zitten. Na een paar weken is de plant groot genoeg om een slakken aanval te weerstaan.

Daarna is het een kwestie van mest (culterra) en regelmatig opbinden.

Je moet er wat voor over hebben om te genieten van al dat mooie blauw, maar zeg nou zelf, is het niet de moeite waard? 

Voor open tuindagen zie: 

                                          romantischerozentuin.nl

Delphinium in volle bloei in mijn tuin.

Delphinium scheut net boven de grond, potje met slakken korrels.

Delphinium scheut, sommigen hebben donkerder blad.
 

Reacties