Over akeleien en duiven.



Het begon allemaal verleden jaar met een opmerking van een bezoekster van mijn tuin. Ze vertelde me dat akeleien (aquilegia vulgaris) in Engeland colombines heetten. "U weet wel, colombines, duiven!"

Huh?

Ze liet het me zien. Het was waar. Als je dichtbij kijkt dan zijn het net een koppel duiven. Zo lang ik me herinner hebben we akeleien in de tuin, maar nog nooit had ik er duiven in gezien. Wat leuk! Ik besloot er iets over te schrijven op mijn volgende blog.

Nu wil ik natuurlijk geen onzin op mijn blog zetten, dus ik deed enig research naar colombines. Helaas zijn onze woordenboeken na de laatste verbouwing spoorloos. Ik zocht daarom op het internet naar de vertaling van "colombines". Er kwam helemaal geen duiven uit, wat ik ook probeerde. Het hele akeleien verhaal ging in de ijskast.

Maar afgelopen zomer kreeg het verhaal  toch nog een staartje. We logeerden een nachtje in Colmar (Frankrijk) Ik had er een leuk hotel geboekt in het centrum. Het hotel heette Le Colombier. (Le Colombier)

Een beetje versuft van de reis en uit verveling las ik de prijslijst van de minibar. Bovenaan stond de naam van het hotel, Le Colombier, met daaronder het logo. Het  was een duif. Weer die duif! En Colombier lijkt toch wel heel erg op colombine. 

Ik wilde nu wel eens weten hoe het zat met die duiven. Ik vroeg de receptionist in mijn beste frans  wat “colombier” betekende. Cést la maison des pigeons. Het huis van de duiven, een duiventil! Hoe leuk is het om een Engels raadsel op te lossen in Frankrijk? 

Het heeft even geduurd, maar je moet wat over hebben voor een goed verhaal. Hier zijn dan de schitterende akeleien uit mijn tuin. Duiventillen vol in de mooiste kleuren!

Zie voor open tuindagen:

                     romantischerozentuin.nl

Aguilegia vulgaris in roze.

Akelei in licht blauw en paars, zijn het geen schattige duiven?

Akelei in wit
 

Reacties