Herfst, de laatste bloeiende rozen.



Het waait als een gek hier aan de kust. Er zijn pittige buien gevolgd door felle opklaringen. Ik werk zo hard ik kan om mijn duizenden bloembollen in de grond te krijgen. Af en toe moet ik naar binnen rennen om te schuilen.

De laatste rozen die nog bloeien kunnen niet schuilen. Die zijn overgeleverd aan de elementen. Ik stop met bloembollen planten om hen te fotograferen. Alles op zijn tijd.

In de voortuin staan de gele rozen. Ze krijgen de meeste zon en bloeien daardoor het beste. Maar ze staan ook vol in de stormachtige wind. Ik besluit ze allemaal af te knippen en in een vaas te zetten. In de kamer hangt meteen een zomerse rozengeur.

Enkele witte rozen bloeien in een ander tuingedeelte. Rosa ‘Yvonne Rabier’ bloeit de hele zomer al heel gul met kleine trossen bloemen. Ook wit, rosa ‘Maria Mathilda’. Ik ben geen grote fan van haar. Waarom? Ze bloeit maar af en toe en met weinig bloemen, bij mij althans.

In roze bloeit rosa ‘Bonica’. Ondanks de harde wind kreeg ik deze roos toch nog scherp op de foto. Verderop bloeit rosa ‘Tapis Volant’. Deze enkelvoudige roos heb ik verleden jaar aangeplant en doet het prima. Als laatste ontdekte ik nog een bloem aan de ouderwetse roos ‘Blush Noisette’. Heel aandoenlijk dat tere roze.

Eind oktober. Met het aanbreken van het stormseizoen loopt het rozenseizoen ten einde.

Gelukkig hebben we de plaatjes nog!


                                               romantischerozentuin.nl

Zacht gele rozen in de vaas. R. 'The Pilgrim', R.'Windrush', R. 'Golden Border'.

In de kamer geurt het meteen heerlijk.

Rosa 'Yvonne Rabier'

Rosa 'Maria Mathilda'

Rosa 'Bonica'

'Rosa 'Tapis Volant'

De ouderwetse roos 'Blush Noisette'.
 
Aan zee, woeste golven vanmorgen


Een leeg strand.

                 

Reacties