De allereerste tulpen, kort maar krachtig.


Wat een zonnige week hebben we gehad. Mijn vroege tulpen zijn spontaan gaan bloeien. Het is de tulp Pulchella violacea, een botanische soort.

Ik heb deze botanische tulpjes in potten geplant samen met Lathyrus vernus. Helaas, de combi die ik in gedachten had is niet uitgekomen. Lathyrus vernus bloeit nog maar net, met een enkel bloemetje, terwijl de tulpen in volle bloei staan. Maar dat mag de pret niet drukken!

T. Pulchella violacea is met 15 cm hoogte een bescheiden tulp. De fuchsia roze bloemen vallen echter enorm op. Het is een echte Barbie kleur. Als je in het hartje kijkt zie je een zwarte bodem. Ik vind dat een schitterende combinatie van Moeder Natuur.

Misschien komt het door het hemelse weer, maar ik constateer dat de bloei van dit kleine tulpje hooguit anderhalve week heeft geduurd. Jammer? Tja.Terwijl ik dit schrijf schiet me een toepasselijke regel uit een songtekst te binnen: 

Maar wat mooi is duurt maar even, dat is lang genoeg voor mij *)

Tenslotte kunnen we van de foto’s eindeloos genieten!

(*uit “Engel voor een dag” van de Zeeuwse band BLØF



                                                  

Tulipa Pulchella violacea met donker hart.

Barbie roze tulp 's morgens vroeg.

De combi met Lathyrus vernis komt niet tot zijn recht.


Rij potten met de botanische tulpen.

Genieten van elke dag dat het duurt.

Strak blauwe luchten, zorgen voor een korte bloei! 

Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Potten met T. Pulchella violacea, tegen het oude hek.

Reacties