Geen rozen zonder bladluizen.


De rozenstruiken in mijn tuin zijn met het zonnige lenteweer enorm uitgelopen. Maar al die frisse blaadjes zitten ook meteen onder de bladluizen. Gelukkig weet ik een effectieve methode om bladluizen te bestrijden. 

In de beginjaren van mijn tuin carriere, had ik nog geen groene vingers. Daarom vroeg ik mijn opa of hij misschien een tip had om bladluizen te bestrijden. 

„Bladluizen?” zei mijn opa: „Je moet zorgen dat je de eerste vangt.” Wat was dat voor tip? Een beetje beduusd ging ik naar huis. De eerste bladluis vangen? Er zaten er immers duizenden! Ik ging, zoals altijd, weer met spiritus en zeepsop spuiten.

Naarmate de tuin vorderde had ik helemaal geen zin meer om steeds sopjes te maken om bladluizen te bestrijden. Als ik tijdens mijn rondje door de tuin wat bladluizen zag, kneep ik ze meteen dood tussen duim en wijsvinger. De plaag bleek in een week onder controle. 

Opeens realiseerde ik me dat ik precies deed wat mijn opa me had gezegd. „Vang de eerste bladluis”.

Zo ga ik nu al jaren te werk. Is dat niet helemaal bio en eco? Natuurlijk wordt ik geholpen door lieveheersbeestjes, koolmezen en sluipwespen. Die zijn namelijk dol op bladluizen. 

Ik vertel dit verhaal soms aan bezoekers van mijn tuin. Ze gruwen ervan. Maar ik geef er niet om, want het werkt.

En van bladluizen doodknijpen; daar krijg je pas echte groene vingers van! 

                                            Voor open tuindagen klik hier:


Zomer. Roos Fatin Latour in bloei, zonder bladluizen.

Fris uitgelopen rozenblaadjes.

Met een druppeltje dauw is dat niet te versmaden door een luis.

Bladluizen op de rozenknoppen. Knijp ze dood.

Nog een vijand in aantocht.

Reacties

  1. Dank je wel voor de tip Hetty! Net als jij gebruikte ik ook altijd een combinatie van spiritus en groene zeep om bladluis te bestrijden. Ik ga het nu eens proberen op de manier van je opa :-)

    Ik heb zojuist een kijkje genomen op de link voor de open tuinendagen. Wat ziet je tuin er prachtig uit! Jammer dat ik de 20e en 21e juni niet kan, anders had ik graag een kijkje bij je komen nemen.

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Hetty,
    Via google kwam ik op je site.
    Ik zocht info voor het zaaien van eenjarigen en dan ben ik op jouw blog aan het goede adres.
    Ik heb inmiddels Lathyrus gezaaid en dat gaat super goed en ook ben ik bezig met klokwinde.
    Heb jij nog meer tips voor bloemen die makkelijk zelf te zaaien zijn?
    je tip voor het tegngaan van de luizen die ga ik van je overnemen dank je wel.
    Het viel mij trouwens op dat er heeeeel veel lieveheersbeestjes al zijn.
    Je hebt een super interessante blog ik heb hem op mijn site gezet bij mijn blogroll.
    ook wilden ik je volgen maar dan krijg ik een storing met de mededeling probeer het later nog eens dus ik ga dat zeker doen.
    je hebt een prachtige tuin ik ben blij je blog gevonden te hebben.

    groetjes irma (ook een tuingek )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      Wat een mysterie dat je me niet kan volgen. Ik heb meer verstand van tuinieren dan van al deze vragen over de compu!
      Wat je leuk kan zaaien is phacelia. Prachtig lavendelblauw en ok druk bezocht door bijen.
      Zoek maar eens je zal er blij van worden.

      Groetjes,

      Hetty

      Verwijderen

Een reactie posten