Historische narcissen.


Afgelopen najaar kocht ik op een tuinbeurs enkele historische narcissen. Sommige van deze narcissen zijn erg zeldzaam. Ik ben er dan ook heel blij mee.

Het heeft lang geduurd, maar nu bloeien ze. Historische narcissen hebben niet zulke grote bloemen. In het midden is een klein trompetje zichtbaar. Ze zijn ingetogen als je ze vergelijkt met grote trompet narcissen. Ideaal om eens met de macro lens te fotograferen.

Van alle soorten die ik kocht is N. ‘Santa Claus’ de aller laatste die bloeit. Het is een witte. De bloem is helemaal gevuld met kleine bloemblaadjes. Net de baard van Sinterklaas.

Ik hou van deze groep kleine narcissen. Mijn favoriet blijft narcis Poeticus. De dichters narcis. Ik zag deze voor het eerst in een bloemenweide in de omgeving van Gavarnie. (Midi-Pyrénées, Frankrijk) Als deze narcis bloeit denk ik aan die plek in de bergen. Er is in mijn ogen geen mooiere narcis dan deze; met dat fel rode randje aan het cupje.

Historische Narcissen, eindelijk in bloei.

Lest best!



Narcis 'Keats'  1952.


Narcis 'Santa Claus' 1950.


nogmaals Narcis 'Keats'


Narcis 'Green Pearl'. Ik vind hem niet zo Green.1974


Mijn lieveling narcis. Narcis Poeticus var. recurvus. Uit 1600!


Narcis 'Carnmoon'. Uit 1953.


Nogmaals 'Carnmoon'.


Close up het cupje; is het geen beauty?


Narcis 'Polar Ice'. 1936



Reacties

  1. Toutes les variétés de narcisses qui illustrent ton message sont fabuleuses. J'en ai pris plein les yeux en retenant surtout Carmoon et Santa Claus mais en les revoyant elles sont toutes admirables...Tu habites le pays idéal pour te procurer de jolis bulbes originaux...
    belle journée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me je blijheid en trots voorstellen dat je deze narcissen in de tuin kreeg.
    Ze zijn prachtig!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hei! They are very beautiful. You are lucky to have them in your garden. I'm happy to have Narcis Poeticus var. Recurvus in our garden. It's my favorite too.
    Ha det godt! Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super gaaf om je te volgen Hetty, je post is erg inspirerend.

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi, die oude narcisjes, en ja, ook ik houd het meest van de Narcis Poeticus var. recurvus, nu wel uitgebloeid in mijn tuin.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Historisch ze zijn bijzonder mooi, ik heb ze nog nooit eerder gezien, die met het rode randje is zo mooi en de dubble bloem...prachtig.....wat fijn dat je ze in de bloei hebt gekregen....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Your daffodils are all so pretty. I think my favourite that you've photographed is Carnmoon, I just might add it to my spring bulbs for next year! Wonderful photos.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten