Want zij gelooft in mij.



Ik ben aan het opruimen in huis. Onder een stapel tuin handschoenen vind ik een bordje met daarop: ‘Want zij gelooft in mij’. Mijn gedachten gaan meteen terug naar het voorjaar…..

“Is die fluweelboom altijd zo laat in het blad?” vraagt mijn man. Ik heb eigenlijk geen idee. Deze boom staat er tenslotte al 25 jaar, dan let je daar niet zo op. “Misschien komt het door het weer”, opper ik.

Een paar weken later zijn er bezoekers in de tuin. “Wat is er met de fluweelboom aan de hand?” vragen ze. Opnieuw zeg ik: “Misschien komt het door het weer”, de bezoekers kijken mij meewarig aan, “Die boom is dood, je bent alleen nog in de ontkenningsfase”, zeggen ze lachend.

Ontkenningsfase? Bij mij krijgt elke boom tot de langste dag de kans om uit te lopen. Maar om van de vragen af te zijn, koop ik een bordje en schrijf daar op: ‘Want zij gelooft in mij’. ( Naar het lied van Andre Hazes) Op een goed zichtbare plaats hang ik het in mijn fluweelboom. Dat zal de tuinbezoekers de mond snoeren!

Begin juni…….. Nog steeds geen blad aan mijn fluweelboom. Ik stap op de fiets en rij naar een fluweelboom in de buurt. Deze is volop in blad. Dat betekent dus dat  het echt mis is met mijn boom. Ik haal het bordje eraf en bel daarna ‘de man met de motorzaag.’

In no-time staat hij op de stoep. De motorzaag wordt gestart en binnen vijf minuten is er niets meer van de boom over dan een enorme berg takken. Het geeft wel veel licht. Maar het betekent helaas ook, dat er in het najaar geen prachtige herfstkleuren meer zullen zijn. Geen fel rode bladeren meer op het groene gras.

Dat een eenvoudig bordje zoveel herinneringen kan oproepen. Ik wilde dit graag met jullie delen. Want ook al lijkt alles goed te gaan in de tuin, achter de schermen gaat er ook regelmatig iets helemaal mis!





Archief foto's....


.........najaar 2014. Rhus typhina.


Mooi met de grassen.


Fijn om naar te kijken vanuit het huis.



Blad op het gras. Vurige kleuren.


Voorjaar 2015. Waar is het blad?


Wat is er mis?



Begin juni. Het is tijd voor 'de man met de zaag'.


Een lege plek in de tuin.

English version:

“Because she believes in me”.

I am cleaning up the house when, under a pile of garden gloves, I find a little sign. On this sign has been written: "Want zij gelooft in mij” (Because she believes in me). Immediately this brings back memories from spring ...

One day in spring my husband asks, "Is the stag’s horn sumach tree -Rhus thypina-  always so late in leafs?" To be honest I have no clue. After all, this tree has been in my garden for the last 25 years, so you do not pay attention it is just always there. "Maybe it's the weather," I reply.

A few weeks later… Visitors are coming to see the garden. They too ask: "What about the Rhus typina?" Again I respond: "Maybe it's the weather," The visitors however see it differently. "That tree is dead, only you're still in denial."

Denial? For me every tree gets the chance to see the longest day. But, to avoid all those questions, I buy a little sign and write on it: "Because she believes in me." (that’s the title of a song by a famous Dutch singer Andre Hazes. I put the sign on a clearly visible place in my Rhus. I trust that will make the visitors silence!

Alas! Early June ...... .. Still no leafs on my tree. I get on my bike and go to a stag’s horn sumach tree nearby. This one is full in leaf. So something is really wrong with my tree. I take the sign off the tree and call 'the man with the chainsaw”.

He arrives on a jiffy. The chainsaw is started and five minutes later, nothing is left of my tree but a huge pile of branches. Instantly it gives a lot of light. But there will be no more beautiful coloured leafs to look at in autumn. No bright red leaves on the green grass….

Funny that a simple sign can create such memories. I wanted to share this with you, because although everything seems to be going well in the garden, behind the scenes something might be going totally wrong!




Reacties

  1. Heerlijk dat bordje, jammer dat het niet meer heeft opgeleverd dan een berg takken.
    Ik ben geen fan van de fluweelboom al ziet hij er op je foto's wonderschoon uit.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad best jammer,Hetty.
    Maar soms gaan de dingen zoals ze gaan.
    Misschien is een nieuwe fluweelboom een optie ?

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij was heel mooi, wel jammer dat hij er geen zin meer in had.
    Misschien iets voor een nieuw plannetje?

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. La perte de ce rhus typhina t'évite d'avoir des rejets partout dans ton jardin, entre deux vivaces auxquelles tu tiens énormément, ou au coeur d'un rosier. J'ai eu cet arbre dans un jardin précédent, j'admirais ses couleurs d'automne mais les rejets puissants sont insupportables.Personnellement ton espace vide me plait tel qu'il est. C'est à dire ravissant.
    Belle soirée
    B

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer voor je! Maar het heeft weer wat mogelijkheden opgeleverd: iets nieuws planten! Ook weer leuk.
    Het bord zou ik maar bewaren.....je weet maar nooit! haha

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Had de fluweelboom geen opschot gemaakt ?
    Je kan op die plaats een Koelreuteria planten, wordt niet zo groot, bloeit leuk en heeft een mooie herfstkleur.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook het opschoot was er niet. Vreemd. Maar deze Koelreuteria is een goed idee.

      Verwijderen
  7. The photos of your tree are lovely yet poignant. Sad to see it go but perhaps you can plant another?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten