Pamela. What's in a name.


Van mijn bloembollen handelaar Jan Deen ontving ik een Amaryllisbol. Op het zakje stond geschreven: “Pamela”.

Pamela. Ik vraag me af waar denkt een kweker aan, als hij zijn nieuwe Amaryllis een naam geeft? Aan Pamela Anderson? Bij het zien van de naam, moest ik in elk geval meteen aan haar denken. Pamela Anderson, de actrice die zo elegant langs de vloedlijn kon rennen, met haar rode badpak en wapperende haren. Om over de rest maar te zwijgen…..

Jan Deen suggereerde me de bol op een schaal te leggen, zonder aarde erbij. Dat was makkelijk! Ik nam mijn zwarte schaal, deed er een beetje mos bij en legde Pamela erop. Het zag er meteen al heel leuk uit.

Uit de bol groeiden twee bloemstengels. Naarmate de stengels langer groeiden werd Pamela erg onstabiel. Telkens viel de bol om en lag Pamela scheef in de schaal. Een gevallen vrouw, dit kon zo niet langer!

De oplossing kwam uit mijn vazen depot. De vaas in de vorm van een champagne glas bleek geschikt. Pamela paste er precies in. Met wat mos klemde ik de bol in de vaas. Ze kon geen kant meer op.  

Pamela is een klein bloemige Amaryllis soort. De bloemen zijn ongeveer 8 cm groot. Uit elke stengel komen wel zeven bloemen. Ze bloeit uitbundig. 


En de kleur? Wat dacht je. Baywatch-rood natuurlijk!

romantischerozentuin.nl

Nieuwe volgers hartelijk welkom



Op de schaal met wat mos.


De knoppen gaan open.



Naarmate de stengels groeien, wordt Pamela erg onstabiel.



De Amaryllisbol, hier nog op de schaal.



Een week later...in de "champagne" vaas.


Weer een week later, twee bloemstengels in bloei.


Kleine bloemen... zeven aan elke bloemstengel.


De wortels hebben geen water.


Rood.


Baywatch-rood......


....met prachtige meeldraden.

English version:

Pamela. What’s in a name.

The other day I received an Amaryllis bulb from Jan Deen (my regular bulb supplier). "Pamela" he had written on the bag.

Pamela? What crossed the breeder’s mind naming his new Amaryllis Pamela? Pamela Anderson? I know, it made me immediately think of her. Pamela Anderson, the actress who could run so elegantly along the shore, in her red bathing suit and with her flowing hair. Not to mention the rest ......

Jan Deen suggested to put the bulb on a bowl without any soil. That was not very hard to do! So I took my black bowl, added a little moss and laid Pamela on this bed of moss. Instantly she looked very nice.

After some time two flower stems arise from the bulb. As the stems grew taller, Pamela became very unstable. The bulb kept tumbling down and Pamela lay askew on the bowl. A fallen woman, this had to stop!

I explored my vast depot of vases and found the solution in a vase in the shape of a champagne glass. Pamela fitted snugly into it. With some more moss I pushed the bulb into the vase. This simply stopped her from moving.

In the end Pamela proved to be a small flowering Amaryllis species. Flowers are about 8 cm. Each stem has seven flowers. It blooms profusely.

And the colour? Baywatch-red of course!



Reacties

  1. Zucht, wat prachtig!
    Ik heb het ook al een paar keer gedaan, de bol gewoon op een schaal. En inderdaad heb ik ook wel eens een in een vaas moeten zetten omdat de stelen te lang werden.
    Maar dit is wel een bijzondere soort. 7 bloemen aan een steel, wat een weelde.
    Geniet ervan, Hetty!
    Een fijne week!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi rood is niet lelijk.
    Gr Jan Wilde een Tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Magnifique cet amaryllis...Tout est remarquable, y compris la couleur des tiges qui donne un aspect insolite supplémentaire. L'abondance des fleurs est un atout que je reteindrai l'an prochain. J'ai près des moi un amaryllis qui va donner bientôt des grosses fleurs doubles qui seront peu nombreuses.
    Belle soirée....Jocelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moest lachen om hoe je het beschreven hebt,Hetty.
    En dat rood is het rood van het badpak.
    Maar daar zal de kweker niet alleen naar gekeken hebben,
    zeg ik met een knipoog.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een weelderige bloem die zeker bij de naam past! Haha......mooie vergelijking heb je gemaakt!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze Pamela redt het zelfs zonder water...net als de 'echte' denk ik, want volgens mij kun je niet diep de zee in duiken met zo'n drijvers...
    Jouw rode Pamela schittert toch maar mooi in haar champagneglas op een bedje...van mos...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heerlijk komische post Hetty, de vergelijking met Pamela Andersen is kostelijk. Maar het moet gezegd worden, het is een prachtige Amaryllis.
    Greotjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een ontzettend leuk verhaal Hetty! Ik was even bang dat het enorme bloemen zouden worden :-)

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hei!
    I prefere your 'Pamela', though...
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een bijzondere amaryllis met een heel leuk verhaal erbij:) Ik ken dit soort niet, prachtig die bloemenzee! Ik heb dit weekend ook een amaryllisbol gekocht en op een schaal gelegd, ik ben benieuwd wat daar uit komt;)

    Lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten