Lachen naar Ria of Lia.


Laatst ben ik een dag naar mijn schoonouders geweest. Mijn schoonmoeder is, hoewel hoog bejaard, nog steeds een fanatieke tuinvrouw. Een bezoekje aan het tuincentrum is voor ons twee een heerlijk uitje.

Buiten is het koud, maar de zon schijnt vrolijk in de glazen kas van het tuincentrum. Daar is het volop lente! We lopen als door een magneet aangetrokken naar de tafels met voorjaars bloeiers. Al die heerlijke viooltjes, narcissen, blauwe druifjes en hyacinten; we willen ze allemaal wel kopen.

Opeens valt mijn oog op een klein geel bolgewas. “Kijk eens Ma, dit is de Lachenaria. Dit bolgewas heb ik vaker op tv gezien maar heb ik nog nooit kunnen kopen”. Ik zet er meteen drie in de winkelwagen. Wat leuk! Ook mijn schoonmoeder koopt er drie. Die gaan we samen met wat viooltjes in haar rieten mandje planten.

Als we later op de middag weer thuis zijn vraagt mijn schoonmoeder: “Hoe heet die gele plant ook alweer?” “Lachenaria” zeg ik nogmaals uit mijn hoofd.  “Lachenaria? Lachen-naar-Ria! Dat kan ik gemakkelijk onthouden”, zegt mijn schoonmoeder gevat . -Haar naam is namelijk Ria-. Wat een leuke woordspeling!

Maar als ik ’s avonds thuis ben en op de computer kijk hoe winterhard de Lachenaria is, zegt google:  bedoelde u: Lachenalia

Ik heb helaas een fout gemaakt. Het is Lachenalia, Lachen-naar-Lia.

Toch jammer van die leuke woordspeling. Zal ik het mijn schoonmoeder vertellen of niet?



Lachenalia met crocus op de tafel


Het is een bolgewas uit zuid Afrika


Ik zie ze opeens overal te koop!


Alleen op tafel ook mooi.





Er breekt een bloem af, die kan in een vaas.


Foto uit de tuin van mijn schoonmoeder. Prachtig!


Laughing at Ria or Lia.

The other day I visited my parents in law. Despite her high age, my mother in law is still a keen gardener. For the two of us, a visit to a garden centre is a wonderful getaway.

It may be cold outside, but the sun is shining in the garden centre’s the greenhouse. In the garden centre it is plenty of spring! Like a magnet we are drawn to the tables with spring flowers. All those lovely violets, daffodils, grape hyacinths and hyacinths; we would like to buy them all!

Suddenly my attention is drawn to a small yellow flowering bulb. "Look Mum, this is the Lachenaria". Often, I have seen this bulb on television, but never could buy one. Immediately I put three Lachenaria’s in the shopping cart. Nice! My mother in law puts another three in there too. We will plant these together with some violets in her wicker basket.

Later that afternoon my mother in law asks: "What’s that name again of that yellow bulb?" "Lachenaria" I repeat.” "Lachenaria? (In Dutch: Laugh-at-Ria) That is easy to remember my mother in law said wittedly, because her name is Ria”. She makes a great word play!

But then back home again as I look on my computer to see how hardy the Lauchenaria is Google says: you meant: Lachenalia

Alas I made a mistake. It is Lachenalia, In Dutch: Laughing-to-Lia.

So much for the nice word play. I am wondering, shall I tell her or not?










Reacties

  1. Das Gelb der Lachenalia, liebe Hetty, paßt ganz wunderbar zu den Krokussen im Topf! Ich kannte diese Gartenorchidee bislang noch nicht, werde aber im Gartencenter mal darauf achten.
    Ich finde es toll, dass Du zusammen mit Deiner Schwiegermutter durch eine Gärtnerei bummelst. Da Ihr beide gartenbegeistert seid, macht es dann doch doppelte Freude! Und dass die Dame trotz ihres hohen Alters noch einen Garten pflegt und sich daran erfreut, macht doch Mut. Ich bin ja auch nicht mehr die Jüngste.
    Ich liebe solche Gartengeschichten, bitte mehr davon...
    Mein Rat: niet vertellen!
    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HaHaHa...ik zou het even zo laten,het scheelt maar één letter.
    Ze zijn in ieder geval prachtig.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quel bonheur de pouvoir aller acheter des plantes avec sa maman. Belle histoire et vos emplettes sentent bon le printemps.
    Belle journée...Jocelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel charmant, voor mij onbekend, plantje.
    Leuke verhaspeling van de naam - Google corrigeert: overkomt mij ook vaak :-)
    Misschien kan je schoonmoeder haar ezelsbruggetje nog wijzigen, maar nodig is het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Do not tell to your mother-in-law, I think Lauchenaria sounds better!
    Lovely flower, I have never seen it before, I should google it!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pretty flowers. The visist to the gardens with many plants we like all! Greetings from Galicia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten